سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

مهدی چمران: روزگاری تهران یک باغ شهر بزرگ بود؛ باغ‌های مختلف در بخش‌های شمالی و جنوبی این شهر بزرگ خودنمایی می‌کرد.

تهران را به‌عنوان شهرباغ می‌شناختند. این ماجرا تنها در مورد تهران نبود؛ تمامی شهرهای بزرگ و کوچک این مرز و بوم نشانی از باغ ایرانی داشت، قصرالدشت در شیراز، چهار باغ در اصفهان و بسیاری از باغ‌ها در شهرهای تبریز، مشهد، قزوین، کرج و شهرهای کوچک و بزرگ دیگر اما امروز و به دور از آن روزگار، یکی از مشکلات شهرهای کشور، توجه نکردن به محیط‌زیست و فضای سبز و حفظ سلامت جسم و روح و روان شهروندان شده است.

در سال‌های اخیر به‌علت مهاجرت زیاد مردم از روستا‌ها به شهرها و کلانشهر‌ها و به ویژه تهران، مشکلات زیست محیطی بسیاری را شاهد بودیم و سرمایه‌های زیادی را از دست دادیم.

در طول سال‌های گذشته به جای اینکه شهرنشینان از این مزیت(وجود باغ و فضای سبز) در شهرها بهره‌گیرند و به زندگی‌شان رونق بیشتری بخشند  و باعث شوند که به فضای سبز آسیب نرسد، خانه‌هایی از سنگ‌ و سیمان و آهن در شهرها  به جای درختان سرسبز و پرطراوت قد علم کرده و نسیم روح‌بخش باغات به تنگی قفس در فضای تنگ و مناظر خشن تبدیل شد.

خشونت شهرها، با‌غ‌ها را از میان برد. به همین دلیل است که امروزه ما شاهد خشکی و خشونت در شهرها هستیم و به‌دنبال آن نیز آلودگی‌های زیست محیطی و ترافیک درهم تنیده و ازدحام دود‌ها بروز کرده است.در واقع کمبود فضای سبز مشکلات و مصایب زندگی شهری را بیشتر کرده‌است.

این واقعیت که در تهران سرانه فضای سبز کمتر از ۲ متر مربع است، بسیار تأسف‌بار است. درست است که استاندارد‌های مشخصی در سطوح بین‌المللی برای میزان سرانه فضای سبز وجود ندارد اما تصور می‌شود با پیش‌بینی‌هایی که در طرح جامع تهران صورت گرفته بتوان این سرانه را به6 متر گسترش داد و در کیفیت زندگی شهروندان بهبود به وجود آورد.

طرح اصلاحیه لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۵۹ شورای انقلاب که قانونی انقلابی بود، در طول زمان نیاز به اصلاحات داشت.

با تصویب این قانون در شورای شهر تهران، زمینه برای طرح آن در شورای‌عالی استان‌ها آماده و این طرح به این شورا تقدیم شد و پس از اصلاحات به تصویب رسید.

با ارائه این طرح به مجلس شورای اسلامی، گام‌های اولیه برای قانونی شدن برخی اقدامات شهرداری‌های برای حفظ باغ‌های شهرها برداشته شد.

پس از بررسی طرح در کمیسیون‌های مختلف، امروز لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها در صحن علنی مجلس با رای اکثریت قاطع نمایندگان به تصویب رسید.

در واقع این لایحه که با تصویب مجلس به‌صورت قانون در آمده است، زمینه‌ای خواهد بود برای شهرداری‌ها تا بیش از پیش از باغ‌های شهر و فضای سبز موجود در محدوده خود حراست کنند و مبنایی قانونی داشته باشند.

همچنین این قانون از تضاد میان قوانین قضائی دادگاه‌ها و دیوان عدالت اداری، با شهرداری‌ها جلوگیری خواهد کرد.

نباید در این راه تلاش وزارت محترم کشور و وزارت محترم مسکن را نادیده گرفت که همدلی خوبی برای ارائه و تصویب این لایحه به مجلس داشتند و همچنین نمایندگان محترم مجلس که با حسن نظر، این لایحه را به تصویب رساندند.

*رئیس شورای‌عالی استان‌ها

کد خبر 48905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز